do roku 2020
do roku 2020
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Gminy Białe Błota w 2021 r. były wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) w kwocie niemal 41,6 mln zł, stanowiące ponad 23% wszystkich dochodów gminy. W stosunku do roku poprzedniego wpływy gminy z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych wzrosły o ponad 5 mln zł. Drugim najważniejszym źródłem dochodów gminy w 2021 r. były dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej zlecone gminom, związane z realizacją świadczenia wychowawczego stanowiącego pomoc państwa w wychowywaniu dzieci (realizacja programu "Rodzina 500+"). Kolejnym co do wielkości źródłem dochodów gminy były wpływy z subwencji ogólnej. Tym samym trzy najważniejsze źródła dochodów gminy odnosiły się do źródeł zewnętrznych i zapewniały łącznie ponad 57% wpływów.
Najważniejszym źródłem dochodów własnych gminy był podatek od nieruchomości, który wykonano na poziomie 20,9 mln zł (12% wpływów). Istotnym źródłem dochodów własnych były również wpływy z innych opłat lokalnych pobieranych przez JST (5,7 mln zł), które obejmowały głównie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
do roku 2020
do roku 2020
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2021 r. Gmina Białe Błota najwięcej środków przeznaczała na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Wraz z wydatkami na edukacyjną opiekę wychowawczą, kwota przeznaczona na realizację zadań oświatowych przekroczyła wartość 53,5 mln zł, co stanowiło ponad 31% wydatków ogółem. Obecność wydatków o charakterze oświatowym na pierwszym miejscu w strukturze wydatków gminy wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu w większości gmin w Polsce. Drugim najważniejszym i najbardziej kosztownym obszarem funkcjonowania gminy była pomoc społeczna i wsparcie rodziny, które wiązały się w głównej mierze z realizacją rządowego programu "Rodzina 500+" oraz wypłatą zasiłków i świadczeń rodzinnych. W 2021 r. zrealizowano je na poziomie 51,6 mln zł. Z kolei utrzymanie aparatu administracyjnego kosztowało ponad 12,0 mln zł, co stanowiło 7% wydatków budżetowych. Znaczące środki wydatkowano również w obszarze gospodarki komunalnej oraz transportu i łączności, co wiązało się z realizowanymi przez Gminę Białe Błota zadaniami inwestycyjnymi.
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Gminy Białe Błota na koniec 2021 r. wyniosło 55,8 mln zł. W stosunku do roku poprzedniego kwota zadłużenia gminy wzrosła o 18,5 mln zł. Pomimo wzrostu nominalnej wartości zadłużenia, kwota długu w relacji do dochodów ogółem jest relatywnie niewielka i wynosi 31,61% (wzrost 5,28 pp.). Obserwowany rokrocznie wzrost zadłużenia gminy jest wynikiem wysokiej aktywności inwestycyjnej. Z uwagi na ograniczone możliwości generowania dochodów własnych, w celu zrealizowania zadań inwestycyjnych zaciągnięto nowe zobowiązanie, które również stanowi wkład własny do realizowanych inwestycji z dofinansowaniem.
Poziom wygenerowanej w 2021 r. nadwyżki operacyjnej zapewnia bezpieczeństwo finansowe, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.